Επιστροφή προς τα ... μπρος!

Επιστροφή προς τα ... μπρος!

ΕΝΑΣ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΟΣ

ΕΝΑΣ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΟΣ
ΝΑ ΘΕΜΕΛΕΙΏΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΌ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΉΣ ΙΣΌΤΗΤΑΣ

Αποανάπτυξη-Τοπικοποίηση -Αυτονομία- Άμεση Δημοκρατία-Ομοσπονδιακός Κοινοτισμός

Τον Μάιο του 2020, μια ομάδα περισσότερων από 1.100 υποστηρικτών της «Αποανάπτυξης», υπέγραψε ένα μανιφέστο καλώντας τις κυβερνήσεις να αδράξουν την ευκαιρία και να στραφούν προς ένα «ριζικά διαφορετικό είδος κοινωνίας, αντί να προσπαθούν απεγνωσμένα να θέσουν ξανά σε λειτουργία την «καταστροφική ανάπτυξη». Η Συνδημία του κοροναϊού δείχνει ότι θα χρειασθεί να γίνουν μεγάλες αλλαγές, αν δεν θέλουμε να πάμε στην κατάρρευση! Ειδικά για την μετά-COVID Ελλάδα: Για να ξεφύγει η χώρα από τη μέγγενη των χρεών, από την φτωχοποίηση και το πολιτισμικό αδιέξοδο, καθώς και από την κατάθλιψη και την μεμψιμοιρία στην οποία έχει πέσει ο πληθυσμός της-ιδίως μετά το σοκ της πανδημίας και τον εγκλεισμό του στα σπίτια- θα χρειασθεί, μετά το πέρασμα της καταιγίδας, να αναπτερωθεί το ηθικό του μέσα από μια στροφή προς μια ενδογενή παραγωγική ανασυγκρότηση . Εφαλτήρας μπορεί να γίνει ο αγροδιατροφικός τομέας και στη συνέχεια ο μεταποιητικός ένδυσης- υπόδησης, ο ενεργειακός και ο ήπιος ποιοτικός τουρισμός να την συμπληρώσουν. Είναι μια εναλλακτική στη σημερινή κυρίαρχη κατεύθυνση, που δεν χρειάζονται κεφάλαια, ξένες επενδύσεις, χωροταξικά σχέδια, υπερτοπικές συγκεντρώσεις, μεγαλεπήβολα και εξουθενωτικά μεγέθη και ρυθμούς. Η κατεύθυνση της Αποανάπτυξης-Τοπικοποίησης -Αυτονομίας- Άμεσης Δημοκρατίας-Ομοσπονδιακού Κοινοτισμού θα μπορούσε να είναι η διέξοδος για την χώρα, στην μετά-COVID εποχή!

Σάββατο 21 Μαΐου 2011

Κοινωνική Οικονομία και μοντέλα ανάπτυξης

Ζιώγας Ηλίας,
Μέλος των συνεταιρισμών για την αλληλέγγυα οικονομία «Ο Σπόρος» και «Συν-άλλοις»
Ilias19@gmail.com
14-5-2011
Εισήγηση για την ημερίδα «Πρακτικές αλληλεγγύης και κοινωνική οικονομία»

Πραγματευόμενοι το αντικείμενο της σημερινής ημερίδας, δηλαδή την διερεύνηση και κατανόηση ενός δυναμικού οικονομικού τομέα που αναπτύσσεται πέρα από το κράτος και την αγορά, θα πρέπει καταρχήν να αναγνωρίσουμε την ύπαρξη πολλαπλών λόγων για το φαινόμενο που συζητάμε. Είναι εντυπωσιακό, π.χ., ότι δεν υπάρχει συναίνεση για την ονοματοδότησή του στην διεθνή συζήτηση και βιβλιογραφία. Συναντούμε πολλά ονόματα: κοινωνική οικονομία, αλληλέγγυα οικονομία, ηθική οικονομία, τρίτος τομέας, λαϊκή οικονομία, κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία κ.α.
Στην εισήγηση αυτή υποστηρίζω ότι ο πλουραλισμός των λόγων και η φαινομενική σύγχυση γύρω από τον ορισμό, δεν προκύπτει τόσο από μια «καθυστέρηση» της θεωρίας να περιγράψει μια κατά τα άλλα ενιαία και σχετικά συνεκτική κοινωνική πράξη, αλλά κυρίως αντανακλά μια έντονη εσωτερική διαμάχη για τη νοηματοδότηση και την εξέλιξη του φαινομένου. Στο πεδίο που αναφερόμαστε συμμετέχει και δρα ένα ευρύ φάσμα κοινωνικών και πολιτικών υποκείμενων, από μικρές ομάδες γειτονιάς και κοινωνικά κινήματα μέχρι πολυεθνικές επιχειρήσεις και υπερ-κρατικούς σχηματισμούς όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, που προφανώς διακατέχονται από πολύ διαφορετικές επιδιώξεις και αναφορές. Ως αποτέλεσμα, ενώ οι λόγοι που αρθρώνονται και οι πρακτικές που υιοθετούνται κάποιες φορές συγκλίνουν, συχνά αποδεικνύονται ασύμβατοι, ακόμη και αντιθετικοί, οδηγώντας σε αποκλίνοντα μονοπάτια.
Καθώς η σχετική συζήτηση εισάγεται πλέον δυναμικά και στον ελλαδικό χώρο, είτε θεσμικά με τον όρο «κοινωνική οικονομία» (ειδικά με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο της Κυβέρνησης), είτε με τον όρο «αλληλέγγυα οικονομία» από μια πληθώρα πρωτοβουλιών βάσης, θα ήταν μεγάλο λάθος, ειδικά για την Αριστερά, να αντιμετωπιστεί το θέμα ως δεδομένο και αντικειμενικό, και να αναζητείται απλά το «κρυμμένο» νόημά του και ο τρόπος προσαρμογής σε αυτό. Πρόκειται για όρους και πρακτικές υπό διαμόρφωση και το σημαντικό είναι να διερευνηθεί το ποιες δυνάμεις «σπρώχνουν» προς κάθε κατεύθυνση, με ποιο σκεπτικό και με ποιες επιδιώξεις, ώστε να επιλέξει πολιτικά ο καθένας που θέλει να ρίξει το βάρος του.
Με αυτό το σκεπτικό και βάσει τόσο της ενασχόλησης με την (εμβρυακή έστω) ελληνική πραγματικότητα όσο και την παρακολούθηση της διεθνούς συζήτησης, επιχειρείται στην εισήγηση αυτή ένας διλημματικός διαχωρισμός στα βασικά κοινωνικοπολιτικά ρεύματα του επίμαχου όρου: από τη μία η συμπληρωματική κοινωνική οικονομία και από την άλλη η πρωταγωνιστική αλληλέγγυα οικονομία...
Περισσότερα:http://topikopoiisi.blogspot.com/p/blog-page_8926.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου